Ahad, 20 Mei 2012

"cerita di suatu petang...."

Cerita selepas ini mengimbau kenangan semasa saya msa bersekolah..

Ank jiran saya(jiran lah kot,tp duk jauh jgk dr umah saya)..selalu dtg berdtg ke rumah psl nk kwn nge ank2 saya..bila di tnye dh mkn ke..mesti dia jwb 'kenyang'..suatu ptg saya mkn nasi..(lewat skit msk)dia duk melilau tgk kami ank beranak mkn,lepas tu saya dan suami ajk..dia cam malu2 jek..kami pakse dia mkn..lepas tu dia join kami mkn,bila di tnye nk ikan?..dia hanya geleng kepala..(xkan nk geleng lutut kot..hehe)..somi tetap buh ikan dlm pinggan,dia hanya cubit skit2..nasi byk mkn,tp hnye dgn kuah..tetiba saya rase terharu..agknya kat umah,dia hanya mkn sekali je nasi kot,psl bila saya tnye bab2 mkn,dia jwb mkn nasi bila mlm..uhuhu..saya tnye lagi..(mk cik ni ,byk betul soklan) knp mkn mlm je,xlapar ke siang? dia jwb "kenyang"..isk2.x percaye lah saya..

Tersentuh plk saya..rupanya walaupun dia ada ibubapa..tp masih daif dr saya waktu kanak2..saya xde bapa,xla begitu..bila saya igt2 lagi..waktu dulu..adik bongsu(mase tu 4-5 tahun) main dgn
------ dia (terpaksa di rahsiakan)..bila time diorg ank berank nk makn mesti diorg halau adik saya sruh balik mkn kat umah..wlaupun adik saya nk mnum segelas air kosong tetap diorg sruh blk umah minum..kalau boleh saya x mau se'kejam itu..

kata suami saya "kita xkan miskin disebabkan sesuap mknn diberikan kepada kanak2..nabi kita sayangkan kanak2..dan doa kanak2 lebih dimakbulkan doanya berbanding dgn doa kita"
Like ? Please drop your comment here ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan