Jumaat, 10 Jun 2011

Mini Bun Burger

Salam semua..
Fuh..letih,duk sapu habuk2 yg bertempek kat umah pink ni..:P,ye lah dh lama x meng'update'..penuh sarang labah2 ni haa.Mood bercuti sekolah katakan,bz le..bukan apa dapur kat umah tak berasap,byk sgt kenduri kawin,sehari kadang 4 kenduri kne terjah.Huh!!
Namun bukan bererti aku xmasak..Masak tetap jgk lah kan,cuma masak yg simple2 je.Malu nk publish kat sni..hehe

Hari ini aku bikin Mini Bun Burger.nama pun mini kan.Tentu lah mnde pun kecik2 je.Kejadian ni berlaku Dek kerana mkn kat secret resepi tempoh hari,ank2 order mini burger kat situ.Bila balik..2-3 hari lepas tu diorang ajk mkn lagi kat situ..Isk!isk!nk makn kat situ hari2?tokey balak pun boleh botak.haha..so aku pun buat lah sndiri.Jimat dan sedap.Rambut pun x gugur kan..:P

Ini lah hasil nya..:-,

Sekali Hadap je..kata ank2 aku "umi,blh x buatkan ini hari2?"(dlm bahasa teranung,wat sokmo tiap ari)

gmbr blur skit..skit ker.Biasa ank2 xmkn abih rotinya,kali ini habis diaorg sapu!

selepas kuar dr oven,.
Ni resepinya yg telah di edit mengikut sukatan doh mini burger aku..
Sumber melalui : my resepi 


Mini Bun Burger
Bahan-bahan
200g susu segar
240g tepung roti/high protein
60g gandum
20g mentega-saya guna marjerin je
½ sd(k) garam
1sd(k) dry yeast-saya up skit lagi..
½ sd(k) Bread softener
½ sd(k) Improver
**griss- ½ biji telur = 1 sd(b)susu segar @air-saya guna telor je
**topping – sedikit bijan
Cara-caranya
1-Masukkan semua dalam BM-ikut turutan.Klu nk uli dgn tgn pun blh..tp saya guna mixer je..
2-kuarkan doh.tumbuk2.bahagikan kepada bbrp bahagian kecik2,kan nama pun mini kan..so saya bulatkan kecik2 buh dalam paper cup,supaya kejadiannya jd cantek gitu..:)
3-Tunggu doh naik 2x ganda.
4-sapukan telur atas roti dan taburkan bijan-saya x buh pun,xde stok
5-Bakar 180 c selama 10-11minit..siap.
6-ambik daging burger yg sudah di goreng,potong 4,potong bun burger tadi .tambah kan sos ikut suka(rasenya step ini xpyah di ajarkan.hehe) siap...!

Ini mini burger dr secret resepi .Cuba bandingkan gambar yg paling atas sama tak?


Like ? Please drop your comment here ♥

3 ulasan:

  1. Comelnya mini burger ni...mkn sekali ngap je ni...:)

    BalasPadam
  2. Assalamu a'laikaum:salam kenal dari jauh,,apa kabar Kha Alkalid?saye sangat tertarik dengan resep-resep cake yang ada di blog My Taste,kalau boleh ijinkan saye menjadi follower blog anda,and saye juga mengundang anda untuk singgah di my blog,sekedar tengok-tengok,barangkali ada guna and mamfa'atnya,and saya juga akan merasa senang jikalau Kha menjadi salah satu follower di blog saye .demikian terimakasih,salam persahabatan dari Indonesia:dedetea66.blogsot.com

    BalasPadam