Sabtu, 21 Mei 2011

Red Velvet Cake

Dulu-dulu pernah msuk kelas bljr kek ni.hajat di hati nk bljr mende lain tp cikgu tu bg pakej,mende yg diajar satu lagi tu hampeh xjadi..nasib baik kek ni jadi.Tp aku xsurelah betul x rasanya.Aku xpernah pun mkn kek velvet ni..bila tgk warnanya mcm cantik lah plk.

Selesai sessi bljr tu,cikgu tu bagilah sepotong kek setiap seorg,blk je rumah terus aku potong kecik2.dptlah semua dlm rumah tu merasa.Nak dijadikan citer hubby aku suka sgt kek ni.Ni request dari dia lah..Wlaupun dia duk nun jauh disana.aku ttp merealisasikan hajatnya nk mkn kek ni..

Ni lah hasil kek buat kesayangan hamba..Chewah!..jom layan gambar2..

Gambar ni sempat di 'snap' sepotong saja..yg lain sudah di pos utk buah hati tercinta.

Ni aku buat versi CC..senang nk bagi-bagikan..
Red Velvet Cake
Resepi ini telah di edit dari kelas masakan..aku telah ubah suai dan hasilnya aku rasa kek yg aku buat ni lebih lembut.
Sumber :kha-mytaste.blogspot.com/

Bahan-bahan
Bahan A
2 1/2 cawan Tepung superfine *
1 tsp baking powder*
1/2 cawan mentega(100g)
3/4 cawan gula icing
1tsp Esen vanila
3 biji telur gred c
1 cawan Sour Cream
Sour cream blh digantikan dengan
-1 cawan cream kulinari + 1/2 biji lemon  @
-1 cawan yugort plain + 1/2 biji lemon    @ (sya guna cara ni)
-1 cawan susu segar + 1/2 biji lemon-biarkan selam 10minit..ia jd pekat.
Ayak bahan2 bertanda *

Bahan B
2 tsbp cocoa powder + 50ml warna merah(1botol kecik tu)-->campurkan dlm satu bekas.

Bahan c
1 tsp bicarbonate Soda + 1 tsbp apple cider(cuka apple)-(saya ganti kan dengan cuka)

Cara-caranya :- 
  • Pukul mntega dan gula sekejap je-kemudian masukkan telor satu persatu dan campurkan esen vanila
  • Msukan Sour Cream @bahan yg digantikan sour cream.
  • Slow kelajuan mixer.Masukkan tepung selang seli dengan bahan-bahan B.
  • Dalam bekas lain campurkan bahan C..apabila ia berbuih,cepat2 masukkan bhn c dalm adunan kek tadi.
  • Kacau dgn menggunakna spatula sahaja..biar adunan sebati.
  • Buh dlm loyang yg sesuai.lapikkan dgn baking paper..*Kek ni lagi kecik loyang lagi cantik.
  • Bakar api atas bawah 170 c selama 40minit @ sehinnga masak.
  • Cucuk dgn lidi utk menguji kek masak @ tidak.bila lidi bersih itu tanda dh masak.
Topping
250g cream cheese
1 cwn Mentega
1 tsp esen vanila
1 cawan gula icing
1 tsp whipping cream (optional)
#Semua bahan ini hendaklah diputar sekali hingga adunan betul-betul sebati.Siap.sedia untuk di topping..

sebelum di make-up

Kek menunggu sejuk.Nmpk tak lubang2 kat kek tu,terstur dia sungguh lembut..


Bagi yang suka color green blh lah di ganti green ia dipanggil green velvet.Yg suka color biru tu?ehem2!! xtaw lah ada x color yg sesuai,agk2 aku nila baju tu boleh kot..:P
Like ? Please drop your comment here ♥

2 ulasan:

  1. Kha...cantiknya kaler dia.. Wah bagus idea Kha nak buat dlm versi cupcakes.. I like sebab senang sikit kalau nk letak cream dia tu.. Malas naz nak potong2 kek tu sbb tak expert.. Cantik Kha..

    BalasPadam
  2. naz..cubalah..senang je ni..

    BalasPadam