Khamis, 14 April 2011

Keropok Lekor Goreng Segera

Wah panjangnya nama resepi ni..hari ini godek2 kat dlm peti ais ada ternampak lebihan ikan selayang.klu dibiarkan lama dlm peti tu kan kurang manis plk isinya..nk dibuang syg,Jgn membazir!..lalu tercetus idea nk buat makanan ini.Tersohor di Negeri kelahiran aku.klu kat tempat aku dipanggil kerpok gender,ada jgk yg pggl kerpok getel..mcm2 nama2 diberikan..

aku buh nama ni psl,lepas je aku gentel,aku goreng terus,tidak direbus..tp klu nk rebus blh jgk.
sori ya..xsempat nk buh dlm piring cantik,diaorg smbr dlu..tu pun sib baik smpt snap..

ni gmbr setelah ikan + sagu di adun.
Masa di adun ni,blh jgk kita tmbhkan bwg besar yg dimyang dgn lada besar yg dihiris + lada hitam ajisio.kita bulatkan adunan kecil2,kemudian tekan biar leper and then di goreng..best sgt!next time aku buatkan dlm n3 lain ye.
gentel mcm ni dlu..baru potong2 belah 2..
Keropok Lekor Goreng Segera

Bahan2
ikan sebanyak mana yg dimau-aku guna dlm 20 ekor je..buang kulit dan tulang.amik isi je.
sagu-jumlah sukatannya byk mana ikan yg diblender-cth klu isi ikan tu kita dpt 1 cwn,sagu pun kne buh 1 cwn gak.
garam secukup rasa.
ajinomoto
air

caranya
  • isi ikan diblender..kemudian msukkan sagu sama dgn sukatan isi ikan ye.
  • tmbah air-lebih elok guna air dlm peti.jumlah sukatannya agk2 boleh digentel tu.ok lah tu
  • masa uli tu boleh dimasukkan garam.pun kne agak2 jgk sukatannya..hehe
  • juga dimasukkan ajinomoto skit je tau,kan xpsl2 botak kepala..
  • gentel pnjg2..kemudian kerat.kemudian dibelah 2..(tgk gmbr yg sudah digoreng tu)
  • goreng..Siap..:)

Like ? Please drop your comment here ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan