Rabu, 16 Februari 2011

Puding Roti

aku ni bukan rajin sgt msk2 puding ni..mls..tp memandangkan roti dh x terusik diats meja tu..so aku ringan2 kan kaki ke dapur ptg tadi..yg pasti klu buat mesti roti tu x membazir kan..biasa nya aku gunang loyang biasa je..tp ari ni aku ingin mengkreatifkan diri menggunakan loyang atap..
jem2,inilah hasilnya..:-

sila abaikan kecacatan color putih.ni gara2 malas nk guna snduk,
pakai tuang terus dlm loyang.













aduh mengong betul wifi umah aku ni..nk upload gmbr pun 5 kali percubaan pun gagal lg..lastly aku guna direct terus..uhuhu
kita tggl dulu bebelan ttg tenet,klu ngumpat psl tenet ni smpai esok pun x abis..
Berbalik pada kuih puding roti ini,resepi ni aku mntak dgn kakak angkat aku..klu dulu boleh jgk pakai tempah je bila nk makan tp sejak dia ikut suami dia berpindah ke johor,terpaksa lah aku buat sendiri..tq k.na.aku dh mnta izin nk share resepi ni.
ni ha..resepinya

bahan-bahan
1 bungkus agar-agar tali(20g)
2 cawan +2 sd(b) gula
air 1.75 Liter
*1 tin susu cair
*3/4 tin susu pekat
*esen vanila
*2 bj kuning telor
*5-6 keping roti
(bahan2 yg ber* diblender)
cara-caranya
  1. masukkan air kedalm periuk bersama agar2.masak sampai agar2 hancur.kemudian masukkan gula.kacau.
  2. bila gula dh sebati,masukkan kesemua bhn2 yg diblender.kacau.tggu hingga mendidih.
  3. angkat.bahagikan kepada 2 bahagian.1-color asal dan 1 lg calor ikut suka.aku guna color hijau.
  4. msukkan color yg berwarna..bila agk2 dh hmpir keras tu msukkan pula lebihan agar2 td..
  5. tggu sejuk dlu,barulah di masukkan dlm peti.

upacara memotong puding.

jgn rebut2 sorang 1 pinggan.hehehe

Like ? Please drop your comment here ♥

4 ulasan:

  1. waaaa...cantiknya puding..nanti nak cuba lah resepi nih..tp agar2 bertali xde stok laa..guna agar2 serbuk leh gak kot ek..

    BalasPadam
  2. Salam kenal..Saya memang suka puding roti..Sorry dah terambik resepinya...hehehe

    BalasPadam
  3. cane rupa acuann ni...? teringin nak buat cara acuan ni...

    BalasPadam