Isnin, 20 Jun 2011

Apam Kentang

Salam..

Fuhh..baru menjelma!!aku ni kan,sekejap menjelma sekejap tenggelam..cam biskut chips more lah plk.hehe.Biasalah aku ni ada 2 jenis vitamin 1.Vitamin M dan yg ke -2.Vitamin R..klu dtg Viamin R tu maka menjelma lah aku..

Hari ni aku nk share resepi Apam kentang.Citernya bermula bila k.nor @ Secubit Garam tu menayang tayangan amal uuhh..yang sungguh mantop,tergoda dgn tayangan sexy tu ,aku seperti biasalah..:- terus masuk dlm list dlu..pahtu nak di jadikan citer.mak aku aka kak yah..mengorder kuih,ye lah perkhidmatan free sape yg xnak kan..:) aku pun terfikirlah nk wat kuih ni..maka dipendek kan citer terhasil tayangan amal ini :))

Pasal xde nyiur aku buh manik2 hiasan..hehe :)

Apam ni bagi aku sedap jika di cicah nyior/kelapa muda yag digaul garam dan gula,pasal rasanya tawar skit..next time bagi pengemar manis mcm mak aku ni,kne tambh sukatan gula..klu bagi aku,ok dh tu..apam ni agak lembut..ke aku tersalah buh air ni?hehe..tp aku suka..:)

aku buat guna acuan puteri ayu,tu pasal nmpk apam aku tu ayu semacam je kan,kan,kan...

Ni aku buh resepinya..
aku CnP dari rumah sifu aku je..mintak izin eh k.nor

APAM KENTANG
Sumber : Seri
Sumber : SecubitGaramNor67

Bahan-bahan:
* 3/4 cwn gula pasir
* 200 ml air
* 1 helai daun pandan
* 2 cwn tepung beras
* 1 cwn kentang rebus
* 3/4 cwn tpng gandum
* sedikit garam
* 1 sk yeast
* 1 sk b.powder
* pewarna hijau/pandan paste
* 250 ml santan



Cara-cara:
1. Kentang rebus di blend bersama dngn santan(biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b.powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati.
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dgn kelapa parut.




sebenarnya aku nk tunjuk rupanya acuan ni ada 2 versi,satu versi yg mcm gunung berapi,dan satu lagi mcm gunung yg dh digondol..hehe

Like ? Please drop your comment here ♥

6 ulasan:

  1. comey lotte kuihnya...i gak lom buat..hehe..eh..ter'i i' lak..

    BalasPadam
  2. Kha,

    Comel apam tu buat dlm bekas puteri ayu.. Mintak seketul Kha..nak yg jenis gunung yg dah digondol..heheheee...

    BalasPadam
  3. sungguh ayu & comel apam kentang ni. tunggu hari free nak cuba gak..

    BalasPadam
  4. Anna~ala u ni,jgn segan..haha(abis org ber 'i-i la kan)

    BalasPadam
  5. Naz~ahaks tu je bekas yg ada..yg bentuk apam tu ada,tp nk beralih angin lak..yang mana naz nk?yg gondol tu ye,dah digondol abis by lori tanah..:P

    BalasPadam
  6. Nie-muhaini~ambik berkat guna acuan puteri ayu tu kot,tu psl nmpk ayu je..hehehe

    BalasPadam