Ahad, 24 April 2011

Donut Kentang Fatmah

Salam..
Kali ini aku wat donut secara manual,maksudnya x pakai BM..ye lah Bm aku dh rosak..pakai belum smpai 3 tahun dh rosak.Adakah itu bermakna aku ni rajin sgt meng'roti ? Atau pun BM aku tu Cap Ayam?..hehe

Tak nak ckp byk2..sebb donut aku kali ini x brp cantik..konon2nya nk buat pakai acuan, tut2 bila mengembang nmpak x cantik,baik aku buat dgn tgn je..menyesal lak,xpe aku akan buat lg donut ni ari jum ni plk..untuk my frenz yg akan bertamu rumah aku..hehe

Untuk hr ini sekeping je gmbr..tu pun ingin membuktikan yg aku memang buat donut ni..walupun rupanya x cantik..tetapi rasenya..umph..memang SUPERB..aku x pernah lg rase donut yg sesedap ini..Bak kata Anak kwn yg bertandang rumah aku ari ni.."selama di mkn donut rse gandum je,hr ini mmg lain lah..rsenya seeedap"..

 jom layana resepi donut yg betul2 bes ni..
sumber :izahdaut.blogspot.com ,

Bahan-bahan
500 g tepung protein tinggi -saya guna gandum
50 g susu tepung-saya guna susu nespray je.haha
11 g yeast..-saya guna mauripan punyer
200 g kentang, kukus, haluskan dan dinginkan-saya rebus je.malas nk kukus
100 g gula psir
75 g mentega -saya guna marjerin tesco
½ sdt garam
4 bj kuning telur
100 ml air sejuk dari peti ais
Cara-cara
Dalam mangkuk besar, campur tepung gandum, gula, susu tepung, yeast, aduk rata, masukkan kentang halus ,tuang telur dan air sejuk, uli hingga rata.
Masukkan mentega dan garam, uli terus hingga doh xmelekat di jari. rehatkan 15 mnit.
Bahagi adunan  masing-masing 50 g, bulatkan-saya guna acuan.Sya rehatkan20 mnit, hingga adunan mengembang.Klu x guna acuan sila buat lubang kat tgh ya!
segera goreng sampai kuning garing.
Angkat. Tabur gula donat, atau hias dengan coklat.
Kalu nk tau lebih detail pergi ke LINK :Fatmah Bahalwan

Like ? Please drop your comment here ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan